Výpoveď Jeffa Bezosa pred Výborom Snemovne reprezentantov USA pre súdnictvo

Výpoveď Jeffa Bezosa pred Výborom Snemovne reprezentantov USA pre súdnictvo

Svedecká výpoveď pred Podvýborom pre antimonopolné, obchodné a správne právo

Jeff Bezos Comittee Statement

30/07/2020

Výpoveď Jeffrey P. Bezosa
Zakladateľa a výkonného riaditeľa spoločnosti Amazon
pred Snemovňou reprezentantov USA  
Výbor pre súdnictvo
Podvýbor pre antimonopolné, obchodné a správne právo
29. júla 2020

Ďakujem Vám pán predseda Cicilline, podpredseda Sensebrennere a ďakujem takisto všetkým ostatným členom podvýboru. Moje meno je Jeff Bezos. Amazon som založil pred 26 rokmi s dlhodobým poslaním vytvoriť spoločnosť s najlepším pre-zákazníckym prístupom na Zemi.     

Moja matka Jackie ma porodila, keď mala 17 rokov – v tom čase ešte chodila na strednú školu v Albuquergue v štáte Nové Mexiko. Byť tehotná na strednej škole nebolo v roku 1964 v Albuquergue zrovna populárne. Bolo to pre ňu ťažké. Keď sa ju pokúsili zo školy vyhodiť, môj starý otec sa jej snažil pomôcť. Po nejakej dobe vyjednávaní vtedajší riaditeľ povedal: „Dobre, môže zostať a školu dokončiť, ale nemôže sa zúčastniť žiadnych mimoškolských aktivít a nemôže mať svoju skrinku.“ Starý otec s dohodou súhlasil a moja matka strednú školu dokončila, aj keď jej nedovolili, aby si so spolu svojimi spolužiakmi prevzala na pódiu absolventský diplom. Bola odhodlaná sa ďalej vzdelávať, prihlásila sa do večernej školy a zapísala si predmety, kde jej profesori dovolili zobrať si do triedy dieťa. Vždy chodila s dvoma taškami: jednu mala plnú učebníc a druhú plnú plienok, fľašiek a čohokoľvek, čo ma na pár minút dokázalo zabaviť a utíšiť.

Môj otec sa volá Miguel. Prijal ma za svojho, keď som mal štyri roky. Vo veku 16 rokov prišiel do Spojených štátov z Kuby v rámci operácie Peter Pan, krátko po Castrovom prevrate. Otec prišiel do Ameriky sám. Jeho rodičia dúfali, že tu bude vo väčšom bezpečí. Jeho matka si myslela, že v Amerike bude zima, a tak mu vyrobila bundu zošitú z čistiacich utierok, čo bol jediný materiál, ktorý mala k dispozícii. Tú bundu stále máme, visí v jedálni mojich rodičov. Otec strávil dva týždne v tábore Matecumbe, čo je utečenecké centrum na Floride. Potom ho poslali na katolícku misiu do Wilmingtonu v štáte Delaware. To, že sa na misiu dostal, bolo šťastie, ale nevedel anglicky a vôbec to pre neho nebolo jednoduché. Na druhej strane mal veľa odvahy a odhodlania. Získal štipendium na vysokej škole v Albuquergue, kde spoznal moju matku. Život vás obdaruje rôznymi darmi a mojím veľkým darom sú moji rodičia. Celý život boli pre mňa a mojich súrodencov obrovským vzorom.

Od starých rodičov sa učíte iné veci, než od svojich rodičov, a ja som mal príležitosť tráviť od 4 do 16 rokov každé leto na ranči starých rodičov v Texase. Môj starý otec bol vládny zamestnanec a majiteľ ranča: v 50. a 60. rokoch pracoval pre Výbor pre jadrovú energetiku na vývoji vesmírnej technológie a systému raketovej obrany. Vždy bol vynaliezavý a spoliehal sa len sám na seba. Keď žijete uprostred pustiny, nemôžete jednoducho zdvihnúť telefón, keď sa niečo pokazí. Sami to opravíte. Ako malý chlapec som ho videl, ako sám vyriešil zdanlivo neriešiteľné problémy, či už to bola oprava pokazeného buldozéra Caterpillar alebo keď sám zastúpil prácu veterinára. Naučil ma, že sa môžete pustiť do náročných problémov. Keď vám niečo nejde, skúsite to znova. Dokážete nájsť svoju vlastnú cestu k úspechu.

Ako teenager som si vzal túto lekciu k srdcu a stal sa garážovým vynálezcom. Vynašiel som automatické zatváranie dverí pomocou pneumatík naplnených cementom, solárny varič z dáždnika a alobalu a poplašné zariadenie vyrobené z plechov na pečenie, ktoré malo vyplašiť mojich súrodencov.

Na koncept Amazonu som prišiel v roku 1994. Myšlienka vybudovať on-line kníhkupectvo s miliónmi titulov – niečo, čo v reálnom svete jednoducho nemohlo existovať – ma fascinovala. V tej dobe som pracoval pre investičnú spoločnosť v New Yorku. Keď som svojmu šéfovi povedal, že odchádzam, vzal ma na dlhú prechádzku po Central Parku. Dlho ma počúval a nakoniec povedal: „Vieš čo, Jeff, myslím, že je to dobrý nápad, ale bolo by lepšie, keby ho dostal niekto, kto ešte nemá dobrú prácu.“ Presvedčil ma, aby som o tom dva dni uvažoval, predtým, ako sa definitívne rozhodnem. Bolo to rozhodnutie, ktoré som urobil srdcom, nie hlavou. Až budem mať 80 rokov a obzriem sa späť, chcem, aby som čo najmenej vecí v živote ľutoval. A väčšinou ľutujeme to, čo sme neurobili: veci, ktoré sme neskúsili, cesty, na ktoré sme sa nevydali. To je to, čo nás neskôr prenasleduje. A ja som sa rozhodol skúsiť to a dať do toho všetko, pretože neskôr by som ľutoval, že som sa nepokúsil zapojiť sa do tej novinky zvanej internet, o ktorej som si myslel, že z nej raz bude niečo veľké.

Počiatočný kapitál pre Amazon.com som mal hlavne od rodičov, ktorí takto investovali veľkú časť svojich životných úspor do niečoho, čomu nerozumeli. Nevsadili na Amazon alebo na koncept internetového kníhkupectva. Vsadili na svojho syna. Povedal som im, že existuje 70% pravdepodobnosť, že o investíciu prídu a oni to napriek tomu urobili. Bolo potrebných 50 rokovaní s investormi, kým sa mi podarilo získať 1 milión dolárov a najčastejšia otázka na týchto rokovaniach znela: „Čo je to internet?“

Na rozdiel od mnohých ďalších krajín sveta, tá skvelá krajina, v ktorej žijeme, podporuje, keď podnikatelia riskujú a podnikateľské riziko nestigmatizuje. Opustil som svoje stabilné zamestnanie a v garáži v Seattle som založil svoj start-up s plným vedomím, že nemusí fungovať. Zdá sa mi, ako by to bolo včera, keď som osobne viezol balíky na poštu a sníval o tom, že si jedného dňa budem môcť dovoliť vysokozdvižný vozík.

Úspech Amazonu rozhodne nebol zaručený. Rýchla investícia do Amazonu bola vysoko riziková. Od založenia do konca roku 2001 náš podnik nahromadil straty vo výške 3 miliardy dolárov a až do konca roku 2001 nebol ani jeden kvartál v histórii firmy ziskový. Múdri analytici predpovedali, že nás Barnes & Noble prevalcuje a premenovali nás na „Amazon.toast“. V roku 1999 sme na trhu pôsobili už takmer 5 rokov a v časopise Barron’s vyšiel článok o našom blížiacom sa krachu s titulkom „Amazon.bomb“. Môj výročný list pre akcionárov za rok 2000 začínal jednoslovnou vetou: „Au“. Na vrchole internetovej bubliny sa cena našich akcií vyšplhala až na 116 dolárov za kus a keď bublina praskla, naše akcie spadli na 6 dolárov. Experti si mysleli, že skrachujeme. Aby Amazon mohol prežiť, a nakoniec byť úspešný, bolo potrebných veľa múdrych ľudí ochotných so mnou riskovať a držať sa našich zásad.

A nešlo len o naše začiatky. Okrem šťastia a skvelých ľudí by sme ako spoločnosť neuspeli, pokiaľ by sme sa nepustili do veľkého rizika. Vynájsť niečo nové nejde bez experimentovania a pokiaľ vopred viete, že niečo bude fungovať, nie je to experiment. Veľké zisky pramenia zo stávky na to, čo je neobvyklé. Na druhej strane je naše konvenčné vedenie spravidla správne. Mnoho pozorovateľov charakterizovalo v našich začiatkoch Amazon Web Services ako rizikový a marginálny podnik. „Čo má predaj výpočtovej sily a úložného priestoru spoločného s predajom kníh?“ čudovali sa. AWS nikto nevyhľadával. Ukázalo sa, že svet bol pripravený a vyhladnutý po cloudových riešeniach, len o tom zatiaľ nevedel. S AWS sme mali pravdu, ale pravdou je aj to, že sme podstúpili množstvo rizík, ktoré nevyšli. Amazon v skutočnosti prišiel o miliardu dolárov. Neúspech je nevyhnutne spojený s inováciou a riskovaním. Preto sa z Amazonu snažíme urobiť najlepšie miesto na svete pre prípadný neúspech.

Od nášho založenia sa v našej spoločnosti snažíme udržovať mentalitu „prvého dňa“. Mám tým na mysli, že sa k všetkému snažíme pristupovať s energiou a podnikateľským duchom prvého dňa. Aj keď je Amazon veľká spoločnosť, vždy som bol presvedčený o tom, že keď sa budeme snažiť udržovať mentalitu prvého dňa ako kľúčovú súčasť našej DNA, môžeme mať dosah a možnosti veľkej spoločnosti a ducha a srdce malej firmy.

Podľa môjho názoru je až obsesívne zameranie na zákazníka najlepším spôsobom, ako dosiahnuť a ako si udržať vitalitu prvého dňa. Prečo? Pretože zákazníci sú vždy krásne a úžasne nespokojní, aj keď tvrdia, že spokojní sú a že váš podnik je úžasný. Aj keď to ešte nevedia, zákazníci vždy chcú niečo lepšie a neustála túžba potešiť ich nás núti neustále prinášať inovácie. Tým, že sa obsesívne sústredíme na zákazníkov, sme vnútorne poháňaní k tomu, aby sme vylepšovali naše služby, výhody a funkcie, vynachádzali nové produkty, znižovali ceny a zrýchľovali dobu doručenia – a to predtým, než musíme. Žiadny zákazník nikdy od Amazonu nežiadal, aby vytvoril členský program Prime, ale ukázalo sa, že ho zákazníci chceli. A vedel by som vymenovať celý rad podobných príkladov. Nie všetky podniky majú tento prístup, že je zákazník na prvom mieste. My však áno, a to je naša najväčšia prednosť.

Dôveru zákazníkov je náročné získať a ľahké stratiť. Keď necháte zákazníkov spoluvytvárať podobu vášho podnikania, budú k vám zachovávať vernosť – až do okamihu, keď im niekto iný ponúkne lepšiu službu. Vieme, že zákazníci sú vnímaví a múdri. Ako článok svojej viery berieme to, že zákazníci si všimnú, keď pracujeme tvrdo na správnych veciach, a že keď to budeme robiť opakovane, získame si ich dôveru. Dôvera sa získava pomaly a dlho tým, že robíte ťažké veci dobre: doručujete včas, každý deň ponúkate nízke ceny, dodržujete sľuby, robíte zásadové rozhodnutia, aj keď nie sú obľúbené, a umožňujete zákazníkom tráviť viac času so svojimi rodinami vďaka tomu, že prichádzate s pohodlnejšími spôsobmi nakupovania, čítania kníh alebo automatizácie domácnosti. Ako opakujem od svojho prvého listu pre akcionárov z roku 1997, rozhodnutia robíme na základe dlhodobých hodnôt, ktorými vytvárame inovácie s cieľom naplniť potreby zákazníkov. Keď sme za tieto rozhodnutia kritizovaní, kritiku si vypočujeme a pokúšame sa pozrieť sa na seba do zrkadla. Keď si myslíme, že majú naši kritici pravdu, urobíme zmeny. Keď urobíme chybu, ospravedlníme sa. Ale keď sa pozeráte do zrkadla, vyhodnocujete kritiku a stále pritom veríte, že robíte správnu vec, nemala by s vami pohnúť žiadna sila na svete.

Náš prístup našťastie stále funguje. Podľa posledných nezávislých prieskumov osemdesiat percent Američanov vníma Amazon celkovo priaznivo. Komu Američania veria viac ako Amazonu, že „robí správnu vec?“. Podľa prieskumu Morning Consult z januára 2020 len svojim lekárom a armáde. Výskumníci na univerzitách v Georgetowne a v New Yorku zistili, že Amazon v prieskume dôvery v značke a inštitúcii predbehla iba armáda. U republikánov nás predbehla len armáda a miestna polícia, zatiaľ čo u demokratov sme boli na prvom mieste pred všetkými zákonodarnými orgánmi, výkonnou a súdnou mocou, univerzitami a tlačou. V rebríčku najobdivovanejších svetových spoločností časopisu Fortune z roku 2020 sme sa umiestnili na druhom mieste (prvá bola spoločnosť Apple). Sme radi, že zákazníci si všímajú tvrdú prácu, ktorú pre nich robíme, a že nás odmeňujú svojou dôverou. Jediným a najväčším hnacím motorom kultúry prvého dňa spoločnosti Amazon je snaha získať a udržať si dôveru.

Spoločnosť, ktorú väčšina z vás pozná ako Amazon, je tým, kto vám posiela vaše online objednávky v hnedých krabiciach s charakteristickým úsmevom na strane krabice. Tak sme začínali a maloobchod zostáva našou zďaleka najdôležitejšou podnikateľskou činnosťou tvoriacu vyše 80% našich celkových tržieb. Samotnou podstatou tohto podnikania je dostať produkty k zákazníkom. Zároveň musia byť prevádzky zabezpečujúce predaj zákazníkom blízko miestam, kde zákazníci žijú – nejde ich presunúť do Číny alebo kamkoľvek inam. Aby sme dodržali sľuby, ktoré sme dali zákazníkom v tejto zemi, potrebujeme amerických zamestnancov, aby dostali tovar k americkým zákazníkom. Keď zákazníci nakupujú na Amazone, pomáhajú vo svojich miestnych komunitách vytvárať pracovné miesta. Výsledkom je, že Amazon zamestnáva milión ľudí, mnoho z nich na vstupných pozíciách za hodinovú mzdu. Nezamestnávame len vysoko vzdelaných počítačových odborníkov a ľudí s titulom MBA v Seattle a v Sillicon Valley. Zamestnávame státisíce ľudí vo všetkých amerických štátoch, ako je Západná Virginia, Tennessee, Kansas a Idaho. Pracujú ako skladníci, mechanici či riaditelia centier. Pre mnoho z nich je to ich prvé zamestnanie. Pre iných sú tieto zamestnania prestupnými stanicami v ich kariére, k čomu im radi pomôžeme. Venujeme vyše 700 miliónov dolárov, aby sme viac než 100 000 zamestnancom v Amazone poskytli školenia v oblastiach, ako je zdravotná starostlivosť, doprava, strojové znalosti a cloudové riešenia. Program sa volá Kariérna voľba (Career Choice), pričom hradíme 95% školného alebo iných poplatkov za získanie certifikátu alebo diplomu v žiadaných, výnosných odboroch bez ohľadu na to, či sú relevantné pre kariéru v Amazone.

Jedna z našich bývalých zamestnankýň, Patricia Soto, je príkladom úspešného absolventa programu Career Choice. Patricia vždy chcela pracovať v oblasti zdravotnej starostlivosti, aby pomáhala ostatným, ale pretože mala vyštudovanú len strednú školu a ďalšie vzdelanie si nemohla dovoliť, nebola si istá, ako by mohla svoj cieľ dosiahnuť. Potom, čo prostredníctvom programu Career Choice získala certifikát v oblasti zdravotnej starostlivosti, Patricia z Amazonu odišla a začala novú kariéru ako zdravotná asistentka v nadácii Sutter Gould Medical Foundation, kde pomáha lekárovi špecializovanému na pľúcnu medicínu. Program Career Choice poskytol Patrícii a mnohým ďalším šancu začať druhú kariéru, ktorá sa predtým zdala nedostupná.

 

Za posledné desaťročie investoval Amazon v USA viac ako 270 miliárd dolárov. Popri našej vlastnej pracovnej sile vzniklo vďaka investíciám spoločnosti Amazon takpovediac 700 000 nepriamych pracovných miest v odboroch, ako je stavebníctvo a pohostinstvo. Naše vlastné nábory a investície vytvorili mnoho potrebných pracovných miest a priniesli do ekonomickej činnosti milióny dolárov do oblastí, ako je Fall River v Massachusetts, Inland Empire v Kalifornii a v štátoch tzv. Rust Belt, ako je Ohio. Počas krízy spojenej s pandémiou COVID-19 sme zamestnali ďalších 175 000 zamestnancov, medzi ktorými bolo mnoho tých, ktorí kvôli odstávke iných odvetví ekonomiky o prácu prišli. Len v druhom kvartáli sme vynaložili vyše 4 miliardy dolárov na to, aby sme k zákazníkom dostali nevyhnutne potrebné produkty a ochránili svojich zamestnancov počas pandémie COVID-19. Odhodlaný tím našich zamestnancov v celej firme vytvoril program pravidelného testovania zamestnancov na vírus spôsobujúci COVID-19. Tešíme sa, že to, čo sme sa naučili, budeme môcť zdieľať so záujemcami z iných spoločností a s vládnymi partnermi.

Globálny maloobchodný trh, na ktorom pôsobíme, je neuveriteľne obrovský a neobvykle konkurenčný. Amazon má menej než 1% podiel na globálnom maloobchodnom trhu veľkosti 25 triliónov dolárov a menej ako 4% podiel v USA. Na rozdiel od odvetvia, kde víťaz berie všetko, je v maloobchode priestor pre mnoho víťazov. Len v USA viac než 80 maloobchodných predajcov dosahuje ročné tržby cez 1 miliardu dolárov. Podobne ako ostatní maloobchodní predajcovia, aj my vieme, že úspech nášho obchodu úplne závisí na spokojnosti zákazníkov s tým, akú skúsenosť mali pri nákupe v našom obchode. Amazon každý deň zvádza konkurenčný boj s veľkými zavedenými hráčmi, ako sú Target, Costco, Kroger a samozrejme Walmart, čo je spoločnosť takmer dvakrát väčšia než Amazon. Zatiaľ čo sme sa vždy sústredili na to, aby sme vytvorili skvelú zákaznícku skúsenosť pri maloobchodných predajoch prebiehajúcich predovšetkým online, online predaj je v dnešnej dobe ešte dôležitejšia oblasť, kde môžu ostatné obchody rásť. V prvom kvartáli vzrástli tržby reťazca Walmart o 74%. A zákazníci stále viac využívajú služby, s ktorými prišli ostatné obchody a ktoré Amazon stále nemôže ponúkať v rozsahu, v akom ich ponúkajú iné veľké spoločnosti, ako je napríklad nákup s donáškou do auta alebo vrátenie tovaru v obchode. Pandémia ochorenia COVID-19 len vyzdvihla tieto trendy, hoci ich rast pozorujeme už roky. V uplynulých mesiacoch vzrástli nákupy s donáškou do auta pri online objednávkach o viac než 200%, sčasti kvôli obavám spojených s vírusom COVID-19. Takisto čelíme novej konkurencii spoločností ako sú Shopify a Instacart: spoločností, ktoré umožňujú tradičným kamenným obchodom takmer okamžite vytvoriť plnohodnotný kamenný obchod a doručovať zákazníkom tovar novými a inovatívnymi spôsobmi. Rastie takisto počet obchodných modelov založených na princípe omnichannel. Podobne ako v takmer všetkých ostatných odvetviach našej ekonomiky je technológia využívaná v maloobchode takpovediac všade a zvýšila tak ich konkurencieschopnosť, či už sú to online obchody, kamenné obchody alebo ich rôzne kombinácie, ako je tomu pri väčšine dnešných obchodov. Spolu sme si so všetkými ostatnými obchodmi riadne vedomí toho, že bez ohľadu na to, ako sú skombinované najlepšie vlastnosti „online“ a „kamenných“ obchodov, stále súťažíme o tých istých zákazníkov a týmto zákazníkom poskytujeme služby. Okruh maloobchodných konkurentov a súvisiacich služieb sa neustále mení a jedinou konštantou v maloobchode zostáva túžba zákazníkov po nižších cenách, lepšom výbere a väčšom pohodlí.

Takisto je dôležité pochopiť, že úspech Amazonu závisí v obrovskej miere na úspechu tisícov malých a stredných podnikov, ktoré svoje produkty predávajú v obchodoch Amazonu. V roku 1999 sme urobili v tej dobe bezprecedentný krok, keď sme umožnili externým predajcom, aby predávali v našich obchodoch a ponúkali svoje produkty spolu s naším vlastným tovarom. Interne išlo o veľmi kontroverzný krok sprevádzný radom nezhôd, keď niektorí predpovedali, že to bude začiatok dlhého boja, ktorý nakoniec prehráme. Externých predajcov sme do svojho obchodu nemuseli pozývať. Mohli sme si túto hodnotnú nehnuteľnosť nechať pre seba. Ale rozhodli sme sa držať myšlienky, že v dlhodobom výhľade by to zvýšilo výber pre zákazníkov a že mať spokojného zákazníka by bolo skvelé, ako pre externého predajcu, tak pre Amazon. A to sa presne stalo. Do roka od pridania týchto predajcov tvorili externé tržby 5% jednotkových tržieb a rýchlo sa ukázalo, že zákazníci si zamilovali možnosť nakupovať tie najlepšie produkty a porovnať ceny rôznych predajcov v jednom obchode a s tým spojené pohodlie.

Tieto malé a stredné externé podniky v súčasnej dobe zvyšujú ponuku produktov v obchodoch Amazon znateľne viac, než naša vlastná maloobchodná prevádzka. Externé tržby teraz tvoria približne 60% fyzických produktových tržieb na Amazone a rastú rýchlejšie ako vlastné maloobchodné tržby Amazonu. Odhadovali sme, že nepôjde o hru s nulovým súčtom. A mali sme pravdu: celkový koláč sa zväčšil, externí predajcom sa darilo veľmi dobre a teraz rýchlo rastú, čo je skvelý vývoj, ako pre zákazníkov, tak pre Amazon.

V obchodoch Amazonu v súčasnej dobe po celom svete predáva 1,7 miliónov malých a stredných podnikov. V roku 2019 vyše 200 000 podnikateľov po celom svete prekročilo objem tržieb vo výške100 000 dolárov. A odhadujeme, že externé podniky v obchodoch Amazonu vytvorili vyše 2,2 miliónov nových pracovných miest po celom svete.

Jedným z týchto predajcov je Sherri Yukel, ktorá chcela zmeniť povolanie, aby mohla byť viac doma s deťmi. Ako koníček začala pre priateľov ručne vyrábať darčeky a vybavenie na oslavy, až nakoniec začala svoje výrobky predávať na Amazone. Dnes jej spoločnosť zamestnáva vyše 80 ľudí a má zákazníkov po celom svete. Ďalším príkladom je Christine Krogue, matka piatich detí v domácnosti zo Salt Lake City. Predtým, než to skúsila na Amazone, Christina predávala detské oblečenie na svojich vlastných webových stránkach. Od tej doby sa jej tržby viac než zdvojnásobili, podarilo sa jej rozšíriť svoj rad produktov a zamestnať zamestnancov na čiastočný úväzok. Vďaka predaju na Amazone mohli Sherri a Christine rozvinúť svoje podnikanie a uspokojiť potreby zákazníkov sebe vlastným spôsobom.

Je zvláštne, keď si spomeniem, ako nedávno sa to všetko odohralo. Nezačínali sme ako najväčšie online trhovisko: eBay bol mnohonásobne väčší. Len vďaka tomu, že sme sa zamerali na podporu svojich predajcov a že sme im dali k dispozícii najlepšie nástroje, ktoré sme boli schopní vyvinúť, sme mohli uspieť, a nakoniec eBay predbehnúť. Jedným z týchto nástrojov je Fulfillment by Amazon, ktorý umožňuje externým predajcom umiestniť svoje skladové zásoby v našich distribučných centrách a my sa postaráme o všetku logistiku, starostlivosť o zákazníkov a reklamácie. Vďaka tomu, že sme dramaticky zjednodušili a nákladovo zefektívnili všetky tieto náročné aspekty predaja, sme pomohli tisícom obchodníkov rozvinúť ich podnikanie na Amazone. Náš úspech môže pomôcť vysvetliť široké rozšírenie obchodov všetkých druhov a veľkostí po celom svete. Patria sem americké spoločnosti typu Walmart, Etsy alebo Target, ale takisto aj maloobchody sídliace v zámorí, ktoré predávajú globálne, ako je Alibaba a Rakuten. Tieto obchody naďalej zvyšujú konkurenciu v maloobchode.

Dôvera, ktorú v nás zákazníci každý deň vkladajú, umožnila Amazonu vytvoriť za poslednú dekádu v Spojených štátoch viac pracovných miest než akákoľvek iná spoločnosť – stovky tisíc pracovných miest v 42 štátoch (USA). Zamestnanec Amazonu zarába minimálne 15 dolárov za hodinu, čo je viac ako dvojnásobok federálnej minimálnej mzdy (k jeho zvýšeniu tlačíme Kongres). Vyzvali sme ďalšie veľké maloobchodné spoločnosti, aby dorovnali našu minimálnu pätnásťdolárovú mzdu. Target tak urobil nedávno a pred týždňom sa pridal aj Best Buy. Ich krok vítame, aj keď zostávajú zatiaľ jedinými, kto sa k našej iniciatíve pridali. Nešetríme ani so zamestnaneckými výhodami. Naši od hodiny platení zamestnanci pracujúci na plný úväzok majú také isté výhody, ako zamestnanci dostávajúci plat v centrále, vrátane komplexného zdravotného poistenia začínajúceho v prvý deň pracovného pomeru, dôchodkového poistenia a rodičovskej dovolenky vrátane 20 týždňov platenej materskej dovolenky. Pokojne porovnajte našu mzdu a zamestnanecké výhody s ktorýmkoľvek naším maloobchodným konkurentom.

Viac než 80% akcií Amazon vlastnia akcionári zvonka a za uplynulých 26 rokov sme – od nuly – pre týchto akcionárov vytvorili majetok presahujúci 1 bilión dolárov. Kto sú títo akcionári? Ide o dôchodcovské fondy: dôchodcovské fondy požiarnikov, policajtov a učiteľov. Inde ide o dôchodcovské plány 401(k): podielové fondy, ktoré vlastnia akcie Amazonu. Patrí sem takisto univerzitná nadácia a mohli by sme pokračovať ďalej. Mnoho ľudí si bude užívať lepšie dôchodky vďaka bohatstvu, ktoré sme pre nich vytvorili, na čo sme nesmierne hrdí.

Obsesia zákazníkmi urobila z Amazonu to, čím dnes je a umožnila nám dosahovať stále vyššie ciele. Vedel som, čo môžeme dosiahnuť, keď sme mali 10 zamestnancov, keď sme mali 1 000 zamestnancov a keď sme ich mali 10 000. A viem, čo môžeme dosiahnuť dnes, keď je nás skoro jeden milión. Milujem podnikateľov z garáží, sám som bol jedným z nich. Ale podobne ako svet potrebuje malé spoločnosti, potrebuje takisto tie veľké. A existujú veci, ktoré malé spoločnosti jednoducho robiť nemôžu. Je jedno, aký dobrý podnikateľ ste, bez ohľadu na to sa vám nepodarí u vás v garáži zostaviť celokompozitový Boeing 787.

Vďaka svojej veľkosti môžeme zmysluplne ovplyvniť dôležité spoločenské otázky. Klimatický prísľub (Climate Pledge) je záväzok, s ktorým prišiel Amazon, a ku ktorému sa pripojili ďalšie spoločnosti s cieľom dosiahnuť ciele Parížskej dohody o 10 rokov skôr a do roku 2040 dosiahnuť nulové uhlíkové emisie. Tento prísľub plánujeme čiastočne splniť nákupom 100 000 elektrických transportných dodávok od spoločnosti Rivian, michiganského výrobcu elektrických vozidiel. Cieľom Amazonu je mať v premávke na diaľniciach 10 000 nových elektrických dodávok Rivian v roku 2022 a 100 000 v roku 2030. Celosvetovo Amazon prevádzkuje 91 solárnych a veterných elektrární, ktoré majú výrobnú kapacitu vyše 2 900 MW (7,6 miliónov MWh elektriny ročne), čo je dostatok elektrickej energie pre viac ako 680 000 amerických domácností. Amazon zároveň investuje 100 miliónov dolárov do globálnych projektov na obnovu lesných porastov prostredníctvom fondu Right Now Climate Fund, vrátane 10 miliónov dolárov, ktoré Amazon vyčlenil v apríli na zachovanie, obnovu a podporu udržateľného lesného hospodárenia, divokej prírody a prírodných riešení v Apalačských horách, kde spolu s organizáciou The Nature Conservancy financoval dva inovatívne projekty. Štyri globálne spoločnosti, Verizon, Reckitt Benskiser, Infosys a Oak View, nedávno podpísali Klimatický prísľub a ostatné spoločnosti naďalej motivujeme k tomu, aby sa k nám v tomto boji pripojili. Spoločne využijeme svoje veľkosti a dosah, aby sme ihneď začali riešiť klimatickú krízu. Minulý mesiac prišiel Amazon s Fondom klimatického prísľubu (The Climate Pledge Fund), kam vložil prvé 2 miliardy dolárov. Fond podporí rozvoj udržateľných technológií a služieb, ktoré umožnia Amazonu a ďalším spoločnostiam splniť Klimatický prísľub. Fond bude investovať do vizionárskych podnikateľov a inovátorov, ktorí vytvárajú produkty a služby pomáhajúce spoločnostiam znížiť uhlíkovú stopu a zvýšiť udržateľnosť prevádzky.

Nedávno sme otvorili najväčšie centrum pre ľudí bez domova v štáte Washington, ktoré sa nachádza v jednej z najnovších budov našej centrály v centre Seattlu. Centrum prevádzkuje Mary’s Place, obdivuhodná nezisková organizácia zo Seattlu. Toto centrum pre ľudí bez domova, ktoré je súčasťou daru Amazonu v hodnote 100 miliónov dolárov organizácii Mary’s Place, má osem poschodí a noc v ňom môže stráviť až 200 ľudí. Má svoju vlastnú zdravotnú kliniku a poskytuje kľúčové nástroje a služby, ktoré pomáhajú rodinám ohrozeným bezdomovectvom postaviť sa znovu na vlastné nohy. V rámci centra takisto existuje vyhradené miesto pre poskytovanie pro bono právneho poradenstva raz týždenne zo strany Amazonu, týkajúceho sa problematiky dlhu, osobnej ujmy, bývania či práv nájomníkov. Od roku 2018 podporilo právne oddelenie Amazonu stovky klientov organizácie Mary’s Place: touto dobrovoľnou pomocou jeho zamestnanci strávili vyše 1000 hodín.

Program Budúci inžinier Amazon (Amazon Future Engineer) je globálny program prebiehajúci od detských rokov do nástupu do zamestnania, ktorého cieľom je inšpirovať, vzdelávať a pripravovať tisíce detí a mladých ľudí zo zraniteľných komunít, aby sa venovali kariére v informatike. Prostredníctvom programu sú financované prípravy kurzov informatiky a profesijný rozvoj učiteľov pre stovky základných škôl, úvodná a pokročilá výuka informatiky na viac než 2000 školách v zraniteľných komunitách po celej krajine a 100 štvorročných univerzitných štipendií v hodnote 40 000 dolárov pre študentov informatiky z nízkopríjmových rodín. Príjemcovia týchto štipendií takisto získajú možnosť zúčastniť sa grantovaných stáží v Amazone. V technologickej sfére existuje problém s diverzitou, čo má nadmerný dopad na černošskú komunitu. Chceme investovať do rozvoja budúcej generácie technických talentov v našom odvetví a zlepšiť príležitosti pre nedostatočné zastúpenie menšiny. Snažíme sa hľadať najväčšie talenty pre technické aj netechnické pozície a v súčasnej dobe spolupracujeme s vysokými školami a univerzitami historicky považovanými za černošské na iniciatívach v oblasti náboru, stáží a rozvoji schopností.

Na záver by som rád uviedol, že si myslím, že Amazon by mal byť podrobený kontrole. Mali by sme kontrolovať všetky veľké inštitúcie, či už ide o komerčné spoločnosti, vládne úrady alebo neziskové organizácie. Našou zodpovednosťou je zabezpečiť, že touto kontrolou prejdeme úspešne.

Nie je náhoda, že Amazon vznikol v tejto krajine. Viac než kdekoľvek inde na Zemi môžu nové spoločnosti vznikať, rásť a prosperovať tu v USA. Naša krajina podporuje vynaliezavosť a sebestačnosť a cení si tých, ktorí niečo vybudujú od samého začiatku. O podnikateľov a nové podniky sa staráme vďaka stabilnej vláde zákona, najlepšiemu systému univerzít na svete, slobode a demokracii a hlboko prijímanej kultúre podstupovania rizika. Náš skvelý národ samozrejme nie je ani zďaleka dokonalý. Aj keď si pripomíname kongresmana Johna Lewisa a jeho odkaz, stále sa nachádzame uprostred mnohých potrebných pokusov napraviť rasovú nespravodlivosť. Takisto čelíme výzvam v podobe klimatickej zmeny a platovej nerovnosti a stretávame sa s krízou spôsobenou globálnou pandémiou. Ale aj napriek tomu by som zvyšku sveta prial aspoň malý dúšok nášho amerického elixíru. Prisťahovalci ako bol môj otec chápu, akým pokladom táto krajina je: majú náležitú perspektívu a vidia to ešte jasnejšie, než tí z nás, ktorí mali to šťastie sa tu narodiť. Pre našu krajinu je to stále „prvý deň“ a aj tvárou v tvár výzvam dneška, ktoré nám mnohým otvorili oči a donútili k väčšej skromnosti, som nikdy do budúcnosti nehľadel s väčším optimizmom.

Cením si príležitosť tu dnes pred vami prehovoriť a rád odpoviem na prípadné otázky.